söndag 27 juli 2008

Synpunkter, tack!

Jag fäller en tår för tider som varit
och tider som komma skall.
Vår väg som knutits samman löses snart upp.
Där går vi -
vi glömmer, vi struntar, vi förstår först när det är för sent.
Ser tillbaka på den rosenrosa himlen och gråter
Där har vi gått, där har vi bråkat och skrattat
Vänskapsband som med tiden segrat,
men tiden skall också knyta upp dem.
Vi förlorar på vårt eget samvete,
vi visste att det var såhär det skulle bli.
Det var inte vad jag trodde, men tiden får utvisa.
För ingen vet, men tids nog vet jag.

Där har ni en konstig dikt som jag skrev igår. Vissa saker är lite väl konstiga, och vissa fattar man kanske. Den handlar nödvändigtvis inte om någonting speciellt så det behöver man inte fundera på, men den är konstig och vissa ord är lite random. Äh, de orden passar kanske inte riktigt in heller, men det vet ju inte ni, så det gör inget.
Nu vill jag ha era åsikter om denna underliga dikt, och i och med att ni har läst det här inlägget så binder ni er till att dela med er av era synpunkter till mig. Så varsågod, kommentera!

3 kommentarer:

  1. Hej Sophia
    Har läst ditt senaste inlägg, och måste villigt erkänna att det är ganska filosofiskt skrivet, läste det 2 gånger, men måste ta stycke för stycke och tänka till. Men visst, du är filosofiskt lagd, och därför återspeglar dina tankar detta också. För mig som "vanlig" svensson är detta i den högra skolan, men jag tror nog att jag fattar när jag läst en gång till

    SvaraRadera
  2. När jag läste den första gången. Hm. Hur ska jag uttrycka det? När jag läste den första gången blev nästan varannan rad en historia i sig. Om dikter ska väcka tankar och känslor, så tar jag mig betraktarens frihet och säger sådär. För mig blir det i alla fall så. Som små videoklipp för varje mening. Nostalgi, ånger, och efterklok är ord jag skulle vilja använda (men jag vet inte hur jag skulle formulera). Den är väldigt nostalgiskt sorglig på något vis för mig. Jag önskar jag skulle få veta vad din tanke är bakom den också.

    SvaraRadera
  3. Okej. Min tanke bakom den är något som inte har hänt, som kan hända, men knappast händer på det där sättet eftersom jag är efterklok i förtid, fast i och för sig det hindrar mig inte från att låta saker hända.
    Och jag antar att den är ehm, omöjlig för en utomstående att fatta helt, tror jag.

    SvaraRadera